Odborné vzdělávání bylo a je vždy jednou ze společenských priorit. Společenský vývoj v průběhu posledních dvou desetiletích zatlačil odborné vzdělávání do pozadí. Z následné situace na trhu práce, úpadku technických oborů a poptávky po odborných specialistech vyplývá základní otázka, kam by mělo odborné vzdělávání dále směřovat, a především jaké obory jsou v budoucnu žádané a uplatnitelné na trhu práce. Pro řešení těchto otázek v oblasti elektrotechniky byla v rámci veřejné zakázky NSP a NSK založena v roce 2010 pod záštitou Elektrotechnické Asociace Sektorová rada pro elektrotechniku. Ta sdružuje zástupce významných elektrotechnických firem a profesních sdružení, kteří jsou ve spolupráci s dalšími odborníky nebo profesními subjekty kompetentní jednak zhodnotit situaci v oblasti současného elektrotechnického vzdělávání na všech úrovních, identifikovat problémové oblasti trhu práce v oblasti elektrotechniky a naznačit požadavky zaměstnavatelů v horizontu příštích let. Do práce sektorové rady se může zapojit kdokoliv další, kdo je schopen a ochoten přispět k řešení dané problematiky. Hlavním cílem činnosti Sektorové rady pro elektrotechniku a za tímto účelem vytvořených dalších expertních skupin, bylo v první řadě zanalyzovat situaci na trhu práce identifikovat základní povolání v oblasti elektrotechniky včetně popisu těchto povolání. Na jednotlivá povolání potom následně navázat již konkrétnější kvalifikace opět včetně popisu kvalifikačních požadavků, kompetencí atd. Dalším cílem při práci na katalogu povolání a kvalifikací bylo také samozřejmě vyjmout ta povolání nebo kvalifikace, která už nejsou z pohledu elektrotechnického průmyslu aktuální a naopak identifikovat nová, která jsou perspektivní ale nejsou dostatečně popsána. Národní soustava povolání a národní soustava kvalifikací by měla být určující nejen v oblasti odborného školství, ale také by měla sloužit v oblasti rekvalifikací, uznávání profesních kvalifikací, personálního managementu ve firmách apod. Další rolí sektorových rad je jednání s institucemi jakou jsou školy, poskytovatelé dalšího vzdělávání, krajské úřady nebo ministerstva a koordinovat společné kroky v oblasti odborného vzdělávání.
Mgr. Hynek Vrbický, předseda SR pro elektrotechniku